17. 3. 2016
Danes je znaten del Pohorja prepoznan kot naravovarstveno pomembno območje na državni in evropski ravni – med drugim spada v vseevropsko omrežje Natura 2000.
Številni interesi na omejenem območju terjajo aktivno upravljanje in usklajevanje. Cilj projekta SUPORT – trajnostno upravljanja Pohorja je, da se doseže učinkovitejše upravljanje in spremljanje stanja območij Natura 2000, in sicer z iskanjem rešitev za bolj trajnostni razvoj Pohorja. To bo hkrati zagotavljalo izboljšanje stanja naravovarstveno visoko vrednih območij in razvoj prostočasnih aktivnosti v naravi.
Tekom izvajanja projekta se je potrdilo, da še posebej perečo težavo predstavlja neurejeno področje voženj z motornimi vozili v naravnem okolju: z enduro/motokros motorji, štirikolesniki ter motornimi sanmi.
Na delavnici, ki je potekala 16. marca 2016 v prostorih MKC Slovenj Gradec smo predstavili rezultate projekta, ki so pomembni za oblikovanje učinkovitejših rešitev upravljanja voženj z motornimi vozili v naravnem okolju:
- Branko Gradišnik, Zavod za gozdove Slovenije, Območna enota Slovenj Gradec, je predstavil podatke o prostorski razširjenosti voženj z motornimi vozili na Pohorju;
- dr. Jurij Gulič, Zavod RS za varstvo narave, Območna enota Maribor, je predstavil rezultate spremljanja pogostosti voženj z motornimi vozili na izbranih gozdnih cestah in na izbranih točkah v naravnem okolju;
- Peter Zajc, RRA Koroška, je predstavil rezultate raziskave med uporabniki – vozniki motornih vozil v naravnem okolju.
|
Predstavitve so priložene v .pdf obliki na dnu novice.
Delavnice se je udeležilo skoraj 70 udeležencev in udeleženk. Med njimi so bili predstavniki:
- lastnikov zemljišč;
- Zavoda za gozdove Slovenije;
- Zavoda RS za varstvo narave;
- občin;
- nevladnih organizacij (planinci, lovci …);
- uporabnikov – voznikov motornih vozil;
- turističnega gospodarstva;
- policije;
- pristojnih inšpekcijskih služb;
- Ministrstva za okolje in prostor;
- Službe vlade RS za razvoj in kohezijsko politiko;
- Triglavskega narodnega parka;
- Regionalne razvojne agencije za Koroške ter
- zainteresirane javnosti.
|
V diskusiji se je potrdilo, da je problem kompleksen, a vendar ne nerešljiv. Možne ukrepe bi lahko strnili v naslednje sklope:
- nemudoma je potrebno na državni ravni pristopiti k neki obliki evidentiranja (registracije) motornih vozil namenjenih vožnji v naravnem okolju – kar je država po Zakonu o ohranjanju narave dolžna narediti najkasneje do 31. 12. 2016, vendar obstajajo utemeljeni dvomi, da se to ne bo zgodilo;
- potrebno je odpraviti anomalijo z nesorazmerno nizkimi prekrški za vožnjo z motornimi vozili v naravnem okolju;
- na regionalnem ali državnem nivoju je potrebno pričeti z iskanjem prostora/prostorov, kjer bi se tovrstna vožnja z motornimi vozili lahko odvijala in bi to bilo sprejemljivo z družbenega vidika in vidika varstva narave - pri tem je potrebno upoštevati pričakovanja uporabnikov ter specifike posameznih zvrsti;
- na ožjem območju Pohorja bo smiselno pričeti s postopki za ustanovitev zavarovanega območja, kje bi bilo možno učinkoviteje izvajati naravovarstveni nadzor;
- potrebno je sistematično graditi na izobraževanju, osveščanju ter grajenju strpnosti med različnimi uporabniki prostora ter zavedanju, da sta prostor in naravno okolje eden izmed najpomembnejših naravnih virov Sloveniji;
- v širšem družbenem kontekstu si je smiselno prizadevati za razvoj t.i. zelenega turizma, ki gradi na naravnih danosti in spoštovanju narave, kot eni izmed prioritet razvoja Slovenije in Pohorja.
|
Pripravil: Peter Zajc, RRA Koroška
Foto: Nika Hölcl
Projekt SUPORT se izvaja in financira iz Programa Norveškega finančnega mehanizma 2009-2014 in Programa Finančnega mehanizma EGP 2009-2014. Nosilec projekta je Zavod za gozdove Slovenije, območna enota Slovenj Gradec. Partnerji v projektu so Zavod Republike Slovenije za varstvo narave, RRA Koroška – regionalna razvojna agencija za Koroško, Občina Zreče in Občina Ribnica na Pohorju.
Ta novica je nastala s finančno podporo Finančnega mehanizma EGP. Za vsebino te spletne strani je odgovoren izključno Zavod za gozdove OE Slovenj Gradec in zanj v nobenem primeru ne velja, da odraža stališča nosilca Programa Finančnega mehanizma EGP.