Show menu

SREČANJE PARTNERJEV PROJEKTA TRANS-BORDERS V LIBERCU

25. 5. 2018

Po srečanju v Beljaku smo se tokrat partnerji pri evropskem projektu TRANS-BORDERS zbrali v Liberecu na Češkem, kjer je tokratni gostitelj KORID LK, koordinator javnega potniškega prometa, organiziral delavnico s prikazi dobre prakse čezmejnega javnega potniškega prometa v Srednji Evropi.

Eno izmed vodil projekta kot celote je prizadevanje za izboljšanje dostopa iz perifernih ter prometno slabo povezanih obrobnih območij držav na glavno evropsko prometno omrežje TEN-T. Ker je Koroška obrobna regija, se na začetku poti običajno soočamo s težavo, kako čim hitreje in cenovno ugodno priti do glavnih vozlišč, ki nato omogočajo potovanja na daljših relacijah. Nam najbližje veliko mesto, ki omogoča potovanje z nočnim vlakom proti Češki s spalnikom, je tako pravzaprav šele Dunaj. Tokratna organizacija potovanja z javnim potniškim prometom je bila pogojena s časovno stisko, zato smo večji del poti opravili z letalom. Vse večjo veljavo ima novo moderno letališče v Zagrebu, od koder je bilo možno rezervirati najbolj ugoden let. S številnimi povezavami znotraj Evrope ter tudi medcelinskimi leti postaja vedno bolj pomembno okno v svet.

Kako je lahko dobro urejena povezava z letališča do glavnega mesta in naprej proti ostalim destinacijam, smo se prepričali po pristanku na modernem praškem letališču Ruzyne. Avtomatski mehanizem s skeniranjem potnega lista in potnika omogoča prebivalcem Evropske unije vstop v državo brez čakanja, na centru za obiskovalce pa lahko kupiš enotno vozovnico za 1,25 evra, ki omogoča 90 minut uporabe vsega javnega potniškega prometa na območju Prage – avtobusov, tramvajev ter podzemne železnice oziroma metroja. Kombinirana pot od letališča do katerekoli lokacije v mestu (v mojem primeru do končne postaje linije B metroja - Cerny most) je hitra, enostavna in cenovno zelo ugodna. Cerny most je velika, a ne glavna avtobusna postaja, kjer je možno kupiti zelo ugodne avtobusne in železniške karte za skoraj vse pomembne evropske destinacije – celo do Londona za manj kot 40 evrov. Ponudnik je češki RegioJet, ki izvaja prevoze s sodobnimi avtobusi in vlaki. Sedeži so udobni in točno določeni ob nakupu vozovnice, na voljo je sodobna multimedijska oprema za gledanje filmov in poslušanje glasbe ter brezplačni napitki, možen pa je tudi nakup prigrizkov in pijač po zelo ugodnih cenah. Za udobje potnikov skrbijo prijazne stevardese. Sto kilometrov dolga pot do Libereca traja manj kot uro, nepovratna karta, ki vključuje vse našteto, pa stane le 3,92 evra. Za 900 km dolgo pot od Slovenj Gradca do Liberec-a sem tako potreboval 9 ur, 4 prestope ter tri različne vozovnice. Jeseni, ko se delovna srečanja nadaljujejo na Poljskem, bomo potovali z vlakom in nato primerjali različne načine potovanja med sabo. Čeprav se pot z letalom zdi najhitrejša možnost, imajo vsi načini potovanja svoje prednosti in slabosti. Tokrat smo se soočili z ustaljeno metodologijo letalskih družb, ki za posamezen let prodajo več kart kot je sedežev na letalu, upajoč, da se vsi potniki ne bodo prikazali na letališču. Žrtev te prakse je postal član naše ekipe.


Letališče Zagreb.
Letališče Zagreb.
RegioJet - ponudnik javnega potniškega prometa.
RegioJet - ponudnik javnega potniškega prometa.
Sodobno opremljeni avtobusi.
Sodobno opremljeni avtobusi.
Podzemna železnica v Pragi.
Podzemna železnica v Pragi.

Liberec je s približno 150 000 prebivalci tretje največje mesto na Češkem. V zgodovini je poznan kot nekdanje središče tekstilne industrije. V neposredni bližini je 12 kilometrov oddaljeni Jablonec, s katerim tvorita somestje. Javni potniški promet je urejen z avtobusi in tramvaji. V okviru projekta so jih naši gostitelji organizirali tako, da je mogoče z javnim prometom priti vse do vznožja 1012 metrov visoke gore Ještěd, posebej poznane po svojem smučarskem središču ter mestnem simbolu – stolpu Ještěd Tower na vrhu, ki ga je zasnoval arhitekt Karel Hubaček. Zaradi podaljšane linije so naleteli na zanimivo težavo – ljudje se v času smučarske sezone iz centra mesta skušajo pripeljati kar v smučarskih čevljih, kar pa jim zaradi neustrezne zakonodaje ne morejo preprečiti. Na vrh smo se povzpeli z gondolo, ki z vzpenjanjem odkriva čudovito pokrajino in nas celo popelje nad smučarskimi skakalnicami in smučišči. Futurističen 100 metrov visok stolp služi kot hotel, televizijski oddajnik in restavracija. V času svojega odprtja leta 1973 je veljal za izjemno zgradbo, deloma eksperimentalno strukturo z naprednimi materiali in tehnološkimi novostmi, čeprav je bila takrat država okupirana. Notranjost je bila v celoti zasnovana s strani priznanih oblikovalcev, izvirna podoba pa je bolj ali manj ohranjena do danes, ko unikatna oprema pripoveduje zgodbo o inovativnosti te znamenitosti. Zaradi vsega naštetega je leta 2006 postala državni kulturni spomenik, želijo pa, da bi za 50 obletnico obstoja že prešel pod okrilje UNESCA. Z vrha je mogoče videti celotno pokrajino, celo do Poljske in Nemčije.

Liberec.
Liberec.
Stolp Ještěd.
Stolp Ještěd.
Natečajni projekti stolpa Ještěd.
Natečajni projekti stolpa Ještěd.
Interier restavracijskega dela objekta.
Interier restavracijskega dela objekta.
Naslednji dan je bil v celoti posvečen predstavitvam projektov, ki so potekali v multimedijskem centru Evropskega doma v Libercu. Po opravljenih analizah znotraj posameznih regij se pričenja z razvojem pilotnih projektov, katerih rezultat bodo novi pristopi in koncepti, s katerimi bo mogoče doseči napredek pri čezmejnem sodelovanju in izboljšanju ponudbe čezmejnega javnega potniškega prometa. Vse institucije so predstavile svoje projekte medsebojnega sodelovanja ter njihov napredek. Pilotni projektni območji sta si med seboj bistveno različni, saj denimo v trikotniku med Poljsko, Češko in Nemčijo urejajo potniški promet, ki zajema območje z več kot sedmimi milijoni prebivalcev. Pilotno območje med Koroško regijo v Sloveniji in avstrijsko Koroško zaobjema manj ljudi ter s tem potencialnih potnikov, a nam zato nudi možnost lažjega usmerjanja k ciljnim skupinam potencialnih uporabnikov javnega potniškega prometa, kar je v predstavitvi našega dela projekta izpostavil Peter Zajc. Z anketiranjem, intervjuji, pridobivanji podatkov iz različnih baz v Sloveniji ter sodelovanjem z avstrijskimi institucijami smo pridobili podatke o tem, zakaj in s kakšnimi nameni Korošci iz Slovenije opravljamo poti v Avstrijo oziroma na avstrijsko Koroško. Med drugim smo na karti obstoječega javnega potniškega prometa združili vse podatke ter izpostavili časovne in prostorske vrzeli, ki jih bomo v pilotnem delu projekta skušali zapolniti. Skupaj s Slovenskimi železnicami ter avstrijskim železnicami (ÖBB) proučujemo možnosti za uvedbo novih linij ter podaljšanje obstoječih z željo, da bi se vse več ljudi odločilo za opravljanje poti z javnim potniškim prometom ter da robna območja povežemo z glavnimi prometnimi vozlišči. Pri tem velja omeniti, da so Slovenske železnice v poletnih mesecih podaljšale linijo sobotnega vlaka preko meje do Pliberka, kamor lahko s sabo vzamemo tudi kolo, za kar je na vlaku predvidenih 23 mest za kolesa. Vse našteto povezujemo s kolesarskimi potmi ter razvojem turističnih proizvodov - predvsem Dravsko kolesarsko potjo.
Evropski dom v Libercu.
Evropski dom v Libercu.
Multimedijski center Liberec.
Multimedijski center Liberec.
Predstavitev projekta s strani RRA Koroška - Peter Zajc.
Predstavitev projekta s strani RRA Koroška - Peter Zajc.
Središče Prage v večernih urah.
Središče Prage v večernih urah.

V večernih urah smo v neformalnih pogovorih pokomentirali predstavljene delo ter usmerili misli v prihodnost. Urejen javni potniški promet nam je omogočil, da smo še pravočasno prišli v Prago in izkoristili nekaj prostih uric za ogled tega impozantnega mesta. Zgodaj zjutraj smo odšli na letališče Vaclava Havla, upajoč, da znova ne ostane kdo brez sedeža na poti domov.

Besedilo in foto: Aleš Rupreht